Hírek, cikkek
Home staging - értéknövelés az érzékekre hatva
Az élénk ingatlanpiac, a kereslet és a kínálat dinamikus mozgása a lakáseladók szempontjából előnyös, tény azonban, hogy aki prémium kategóriás ingatlant árul, és jól szeretne kiszállni belőle, annak nem elég csupán felölteni egy pár perc alatt összedobott hirdetést valamelyik ingatlankereső portálra. Ilyen esetekben nagy körültekintéssel kell megtervezni és megmutatni, hogy milyen potenciál rejlik a falak között. Ez a home staging.
Mi az a home staging?
A home staging alap gondolata, ami egyébként a marketing egyik alapelve is, hogy nem elég egy ingatlanra kiakasztani virtuálisan és a valóságban az eladó táblát, nem elég pusztán felsorolni a tulajdonságait. Az információk tálalása legalább ennyire fontos: az, hogy megkapó legyen a hirdetés, az egész otthon berendezése, olyan, ami felkelti a vásárló figyelmét, és azt az érzést bontakoztatja ki, hogy „igen, ezt akarom”.
A piac tipikus jellemzője, hogy két ellentétes erő mozgatja: a vevők, akik a lehető legkevesebb pénzért az elérhető legjobbat szeretnének, és az eladók, akik pedig szeretnének minél jobban kiszállni az ingatlanból, vagyis minél több pénzt bezsebelni érte.
Ez egy sakkjátszma, amiben mindkét félnek megvannak a maga eszközei a saját akarata érvényre juttatására. Ezek egyike a home staging is.
A home staging lényege, hogy egy hozzáértő, a home stager berendezi az ingatlant, úgy, hogy az a legelőnyösebb képét mutassa. Mindezt azért teszi, hogy a vásárló a lehető legmagasabb összeget kapja meg a lakásáért.
A lakáskeresők természete más és más, abban azonban mindenki közös nevezőn van, hogy a végső döntéskor a mérleg nyelve abba az irányba fog billenni, ahol ott van az a bizonyos plusz. Egy érzés, amit nehéz megmagyarázni, megragadni, de ott van minden „ez az, ezt kerestem” felkiáltás mögött.
A nehézséget az okozza, hogy annak ellenére, hogy az ingatlanvásárlás egy komoly döntés, mégis az emberek többsége már az első pár percben meg tudja állapítani, hogy van-e szikra, vagy pedig nincs. Amikor ilyen rövid határidővel dolgozik az eladó, kell vessző és az első benyomás pár perc alatt megszületik, akkor nincs min gondolkodni, a leghatékonyabb megoldást kell választani. Ez pedig az, hogy a vevő az ingatlanba lépve már eleve az otthon legjobb arcát látja, fel tudja fedezni az apró szépségeket, hogy mit lehet belőle kihozni.
Persze sokan gondolhatják, hogy egy látványtervet készíttetni sokkal költségkímélőbb, ami igaz is. Fel kell azonban ismerni a különbséget, hiszen a látványtervek esetén csupán egy álomképet mutat be az eladó vagy az ingatlanos, a home staging viszont ezt az álmot kelti életre, és segít abban, hogy a legmagasabb árat fizesse a vevő.
Hozza ki a legtöbbet az ingatlanból
A home stager feladata a lakás felkészítése az eladásra. Az eladó célja, hogy a minimalizálja az eladási időt, az ingatlan eladási ára viszont a legmagasabb legyen. Tudjuk, hogy az ingatlan értéke valójában annyi, amennyit a vevő fizet érte, így összeáll a recept, a vevő érzelmeire kell hatni.
A vásárlók két fő típusa: akik minél alacsonyabb áron szeretnének egy felújítandó otthont venni, és akik minél jobb állapotú otthonra vágynak, a felújítással azonban nem akarnak bajlódni. A home staging segítségével az otthon szép, megkomponált hatást kelt majd, így bizalmat ébreszt az érdeklődőkben. Mivel nem kell már a felújításra pénzt és időt szánniuk a vevőknek, így hajlandóak lesznek mélyebben a zsebükbe nyúlni azért, hogy a fáradságos munkálatokat már nem nekik kell elvégezni. Olyannyira, hogy szívesen fizetnek ki akár 10%-kal is magasabb árat egy „kész” otthonért.
A home staging segít elejét venni annak a problémának is, hogy az emberek többsége nehezen tud térben gondolkodni, elképzelni és felismerni az ingatlanban rejlő lehetőségeket. Ez különösen nehéz akkor, ha a lakást még lakják, telis-tele van családi fotókkal, személyes holmikkal, sok vásárló ilyenkor akár még zavarban is érezheti magát, hogy „betör” valaki otthonába. Az általános közízlésnek megfelelő színek és stílusok alkalmazása viszont jó szolgálatot tesz abban, hogy a vevő „belelássa” magát a falak közé.
Home staging vagy lakberendezés?
A home staging és a lakberendezés nem szinonimái egymásnak. Utóbbi ugyanis sokkal bővebb fogalom, alaposabb edukációs szakasszal, ami segít abban, hogy a végeredmény kifejezetten a lakó igényeihez, életviteléhez illeszkedjen. Ezzel szemben a home stager dolga, hogy egy jó állapotú lakás még jobbá tegyen egy általános mérce és szempontrendszer mentén haladva. Mivel a lakberendezés a gyűjtőfogalom, így nagyon sok esetben a lakberendező szakember a home staging területén is otthon van, fordítva azonban nem biztos.
Könnyedén belátható tehát, hogy a home stager segítségét akkor érdemes igénybe venni, ha az értékesítés a cél, a csinosításra fordított összeg pedig az eladással megtérül. Ha viszont saját célra történik a felújítás, akkor a lakberendező a legjobb választás.
A home staging során az ingatlan felkészül az eladásra, és a lakásnézők előtt már a legszebb fényében tündökölhet. Ez nemcsak a vevőket segíti a döntés meghozatalában, de az eladót is abban, hogy a lehető legmagasabb árat kapja az áruba bocsátott portékáért.
További cikkek